torstai 30. tammikuuta 2020

Syöpä ja mielenterveys. Osa 7


Syöpä ja mielenterveys.

Osa7.
Syövän jälkeen.

                      Minulla oli ennen syöpää omanarvontunto työhön, itseeni ja jopa muihin ihmisiin. Aloin jo aikaisin syöpää sairastaessa miettimään, miten sen jälkeen omanarvontunto olisi. Olisiko elämäni tarpeeksi riittävää kannattamaan minua lopun elämääni, kun selviytyisin niin vakavasta taudista. Olen jopa miettinyt, saisinko edes miettiä tällaista, koska kaikki eivät selviydy tuosta taistelusta. On myös olemassa tapauksia, joissa selviytyjä on vuoden päästä sairaudesta selviytymisestä juossut maratonin. Onko minun juostava maraton, säilyttääkseni oma itsetunto?

***
                      Kaksi kuukautta sitten, kun mieleni jaksamiskyky syöpäsairautta hoidattaessa loppui, enkä enää jaksanut yksin, Klubitalo tuli apuun omalla hienolla tavallaan. Kuukausia se on tarjonnut minulle keinon selvitä pahimman yli ja sen lisäksi tarjonnut tarkoituksen niille hetkille, joita elämässäni on. Mutta mikä hienointa, olen kykenevä näin auttamaan myös toisia, joilla on tarve ihmiselle, empatialle ja intuitiolle.
Olen nähnyt puolenvuoden aikana aivan toisenlaisen maailman. Maailman, jossa on tarve saada apua ja antaa sitä. Olen aina ollut ymmärtäväinen ja auttava, mutta aivan toisenlaisessa maailmassa, maailmassa, jossa ne eivät olleet vahvuuksia, ne olivat heikkoutta. Olen sen lisäksi, että miettinyt omaa kuolevaisuuttani, myös rakentamaan aivan toisenlaisen todellisuuden. Sen todellisen minäni, oikean minäni.

***
                      Mikä sitten on huominen. Palaanko takaisin entiseen, siihen kylmään paikkaan, josta nousin taistelemalla kahdenlaista taistelua samaan aikaan, vai vihdoin antaudun sille minun toiselle maailmalle, missä tunteen ja empatia, lämpö ja turvallisuus kohtaavat. Minun maraton, onko se juostu, jatkanko juoksemista, vai pysähdynkö hetkeksi avaamaan silmäni koko sille toiselle maailmalle. Minä olen kyllästynyt juoksemaan kohti seuraavaa hetkeä, haluan hengittää ilman tuskaa seuraavasta päivästä.
Minun maraton on juostu, tulin maaliin voittajana ja omanarvontunteeni vahvempana kuin ennen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muutama sana Porvoolaisuudesta ja Klubitalolaisuudesta.

Porvoon suurinpia vahvuuksia on olla kaksikielinen kaupunki ja täältä löytyy myös Runeberginkoti,  Lisäksi olemme hyvien kulkuyhteyksien pää...