tiistai 12. syyskuuta 2023

tupakan polton lopettaminen

Tupakan polton lopettaminen


Istuin pihakeinussa tupakka suussa, mietin kun keuhkoihin sattui hirveesti. Suvussa keuhkoahtaumaa, itselläni todettu astma. Mitä järkeä tässä tupakan poltossa on, kun hengästyn kävellessä. En pysty enään nopeasti kävelemään. Päätin kaksi viikkoa sitten lopettaa tupakan polton, nyt oon ollut polttamatta, eihän tämä helppoa ole, kun tottunut polttaa askin kahdessa päivässä. Kuinka paljon siihen menee rahaa? Laskin sen ja järkytyin summasta. Pitäis tehdä näkyväksi plussat niinkuin miinukset, ne on mun päässä, mutta teen joku päviä ne paperille ja laitan seinälle. Tunnen välillä ärtyneisyyttä kun oon ollut polttamatta, mutta hengitys parantunut, ei kunnolla, mutta en hengästy niin pienestä. Esim. Nuuksiossa pystyin kävelemään ilman astampiippua.


Samoin kuumat ja kylmät ilmat ottavat keuhkoihin. Tupakan polton lopettaminen puhdistaa keuhokoja pari päivää mulla meni yskiessä limaa pois. Se puhdistus alkaa heti kun oon ollut polttamatta. 


Tupakan polton lopettaminen vaatii sinnikkyyttä omaa tahtoa kukaan ei voi toisen puolesta lopettaaa tupakan polton se pitää lähteä itsestään..


Mulla monta syytä lopettaa, oma terveys niinkuin mainitasin, ja suvun taudit mitkä johtunut tupakasta, sukulaisia kuollut myös syöpään mikä johtu tupakan poltosta. 


Jääkaapin overssa on ystäväni lähettämä runo:


Ostin askin

tuskin raskin

menee rahaa

tekee pahaa

kieltä polttaa

päätä huumaa

kai se on pakko

tupakka lakko.


Tekijjä Peerit Liesjärvi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muutama sana Porvoolaisuudesta ja Klubitalolaisuudesta.

Porvoon suurinpia vahvuuksia on olla kaksikielinen kaupunki ja täältä löytyy myös Runeberginkoti,  Lisäksi olemme hyvien kulkuyhteyksien pää...