tiistai 2. elokuuta 2022

Klubilaisten tarinat: Jussin selviytymistarina

Jussin selviytymistarina Klubitalolla

Kaikki alkoi siitä, kun noin vuonna 2010 minulla diagnosoitiin skitsofrenia ja psykoosi. Jouduin heti hoidon alussa, Porvoon aluesairaalan osasto 23:lle. Olin siellä kuitenkin vain pari päivää. Tämän jälkeen kävin tutustumassa WSOY-talossa olevaan Toimintaterapiakeskukseen ja Kuntoutuspoliklinikkaan. Siellä käytyäni minulle alettiin suositella Porvoon Klubitaloon tehtävää tutustumiskäyntiä. Aluksi olin ihan ihmeissäni siitä, että “Mikä ihmeen Klubitalo?” Vähän aikaa asiaa mietittyäni, päätin suostua tekemään sinne tutustumiskäynnin. Mentyäni käymään tutustumassa kyseiseen paikkaan, oli minua vastassa eräs konkari jäsen. Hän kertoi asiallisesti, että mikä on klubitalo ja mitä siellä voi tehdä. Lisäksi hän näytti ns. talo kierroksen ja antoi esitteet minulle mukaan luettavaksi. Sen muistan, että kun aloin käydä ensimmäistä kertaa Klubitalolla, niin olin ainakin aluksi todella ujo ja arka. Välillä minulla oli sellaisia kausia, että minusta alkoi tuntua, siltä kuin Klubitalo olisi käynyt henkisesti liian rankaksi paikaksi minulle, tämän takia en käynyt niin usein Klubitalolla. Mutta kun juttelin veljeni kanssa kyseisestä asiasta, niin hän olikin sitä mieltä, että kyllä minun kannattaakin käydä klubilla. Hänen ansiostaan olen lisännyt Klubitalokäyntejäni huomattavasti ja voinkin ilokseni sanoa, että olen nykyään aika aktiivinen ja aikaansaava jäsen. Olen ollut mukana melkein kaikissa tehtävissä, mitä vain Klubitalolla voikaan työpainoitteisenpäivän aikana tehdä. Esimerkiksi erilaisissa kokouksissa, toimin joskus sihteerinä tai puheenjohtajana, kuten toimisto tai talokokouksessa. Suurin saavutukseni on mielestäni kuitenkin DJ JUZANA esiintyminen ja myös erilaisten mainosvideoiden ja “Häpeä” elokuvan tekeminen. Lisäksi olen ollut mukana teatteri toiminnassa yhteistyössä Loviisan Klubitalon kanssa “Sähkölasku” nimisessä näytelmässä. Klubitalolla on mielestäni myös se hienoa, että kaikki lähtevät siellä ns. samalta viivalta, aina johtajaa myöten. Tämän takia kenenkään ei kuuluisi tuntea itseään ns. alempi arvoisemmaksi jäseneksi, kuin mitä toinen on tai muuta vastaavaa.

Voin näin nykyisenä konkarijäsenenä ja Klubitalon kautta Kokemusasiantuntijaksi kouluttautuneena suositella lämpimästi Porvoon Klubitaloa, kaikille joilla on tai on ollut jossakin elämänvaiheessa mielenterveydellisiä haasteita. Jos nyt tunnet kipinää, tulla meille jäseneksi, niin kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä lähimpään klubitaloon, tai mennä suoraan käymään talolla. Minä voin myös henkilökohtaisesti pitää sinulle ns. talo kierroksen.

Jussin tulevaisuuden suunnitelmat Klubitalolla

Tulevaisuudessa haluaisin kehittää itseäni klubitalon kautta vielä lisää, 

Tarkoituksena on käydä, sitä varten Mentorikoulutus loppuun, yhdessä Loviisan Klubitalolaisten kanssa. Sekä soveltaa myös Kokemusasiantuntijan kurssilla opittuja sosiaalisia taitoja.

Ps: Tervetuloa Porvoon Klubitalolle.

Kirjoittajan esittely

Olen 43-vuotias ja asunut melkein koko ikäni Porvoossa, mutta synnyin kaupunkini on kuitenkin Lappeenranta. Mielestäni olen sosiaalinen, kiltti ja huomaavainen ihminen.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muutama sana Porvoolaisuudesta ja Klubitalolaisuudesta.

Porvoon suurinpia vahvuuksia on olla kaksikielinen kaupunki ja täältä löytyy myös Runeberginkoti,  Lisäksi olemme hyvien kulkuyhteyksien pää...